zaterdag 19 oktober 2013

Geen popcorn meer in bioscopen?

Als je naar de bioscoop gaat om gezellig een film te kijken, koop je er vaak iets te eten bij. Vooral popcorn hoort natuurlijk bij een bioscoopbezoek. Maar het kan binnenkort wel eens afgelopen zijn met de verkoop van popcorn en andere zoetigheden in bioscopen. Uit Duits onderzoek blijkt namelijk dat mensen die op iets kauwen minder vatbaar zijn voor reclameboodschappen.

Sascha Topolinski van de Universiteit van Keulen deed het onderzoek. Hij gelooft dat adverteerders in de toekomst de verkoop van popcorn en andere snoep wellicht willen verbieden. "Het simpele kauwen van popcorn maakt mensen immuun voor het doordringende effect van reclame. Deze ontdekking toont dat de verkoop van snacks de werking van reclames ondermijnt, waarmee bestaande marketingstrategieën worden tegengesproken."

Een dergelijk verbod zou een fikse tegenslag zijn voor bioscopen. Volgens de Amerikaanse professor Richard McKenzie van de Universiteit van Califonia-Irvine verkopen de meeste bioscopen hun popcorn tegen negen keer de inkoopprijs. De snacks vormen een belangrijk deel van de maandelijkse inkomsten.

Volgens Topolinski werkt het zo: als we naar reclames kijken, bootsen onze lippen en tong automatisch de uitspraak van een merknaam die we voor het eerst horen na. Iedere keer als we die naam weer horen of lezen ‘oefent’ onze mond onbewust de uitspraak er van. Op die manier krijgt zo’n merknaam langzaam maar zeker een plekje in onze hersenen. Dat proces is volgens de Keulse onderzoekers dus tegen te gaan door te kauwen. Dan is de mond tenslotte met iets anders bezig dan woorden nabootsen.

Voor het onderzoek keken 96 proefpersonen naar een bioscoopfilm. De helft van de mensen kreeg gratis popcorn aangeboden, de andere helft kreeg een suikerklontje. De proefpersonen die een suikerklontjes hadden gekregen, reageerden na de film positief op de merken die ze in de reclames hadden gezien. De personen die popcorn hadden gegeten, bleken de merken nauwelijks nog te herkennen.

Door Sander Janssen

Geen opmerkingen: