Als je
naar de bioscoop gaat om gezellig een film te kijken, koop je er vaak iets te
eten bij. Vooral popcorn hoort natuurlijk bij een bioscoopbezoek. Maar het kan
binnenkort wel eens afgelopen zijn met de verkoop van popcorn en andere zoetigheden
in bioscopen. Uit Duits onderzoek blijkt namelijk dat mensen die op iets kauwen
minder vatbaar zijn voor reclameboodschappen.
Sascha Topolinski van de Universiteit van Keulen deed het onderzoek. Hij gelooft dat adverteerders in de toekomst de verkoop van popcorn en
andere snoep wellicht willen verbieden. "Het simpele kauwen van popcorn
maakt mensen immuun voor het doordringende effect van reclame. Deze
ontdekking toont dat de verkoop van snacks de werking van reclames ondermijnt,
waarmee bestaande marketingstrategieën worden tegengesproken."
Een dergelijk verbod zou een fikse tegenslag zijn voor bioscopen. Volgens de
Amerikaanse professor Richard McKenzie van de Universiteit van Califonia-Irvine
verkopen de meeste bioscopen hun popcorn tegen negen keer de inkoopprijs. De
snacks vormen een belangrijk deel van de maandelijkse inkomsten.
Volgens Topolinski werkt het zo: als we naar reclames kijken, bootsen onze
lippen en tong automatisch de uitspraak van een merknaam die we voor het eerst
horen na. Iedere keer als we die naam weer horen of lezen ‘oefent’ onze mond
onbewust de uitspraak er van. Op die manier krijgt zo’n merknaam langzaam maar
zeker een plekje in onze hersenen. Dat proces is volgens de Keulse onderzoekers
dus tegen te gaan door te kauwen. Dan is de mond tenslotte met iets anders
bezig dan woorden nabootsen.
Voor het onderzoek keken 96 proefpersonen naar een bioscoopfilm. De helft van
de mensen kreeg gratis popcorn aangeboden, de andere helft kreeg een
suikerklontje. De proefpersonen die een suikerklontjes hadden gekregen,
reageerden na de film positief op de merken die ze in de reclames hadden
gezien. De personen die popcorn hadden gegeten, bleken de merken nauwelijks nog
te herkennen.
Door Sander Janssen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten