Een chip die aangeeft hoe lang eten nog houdbaar is, heeft op 24 oktober 2013 de Food Valley Award gewonnen. De sensor onder de naam 'Pasteur sensor tag' kan de houdbaarheidsdatum van voedsel berekenen, onder welke omstandigheden het is vervoerd en wat de werkelijke houdbaarheid van het product is.
Volgens het juryrapport heeft het product gewonnen omdat het veel voordelen heeft voor alle schakels in de voedselketen van vooral verse producten. De innovatie pakt problemen aan zoals voedselverspilling, efficiency op een innovatieve manier aan.
De chip is tot stand gekomen door onder andere Wageningen universiteit, TU Delft en Philips.
Door Hannah van der Korput
Posts tonen met het label Nieuws. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Nieuws. Alle posts tonen
donderdag 24 oktober 2013
woensdag 23 oktober 2013
Nederlandse eetgewoontes door de ogen van toeristen
Toeristen willen nog wel eens denken dat Nederland een
provincie in Europa is, of dat we allemaal op klompen rondhuppelen. Toch zijn
ze een stuk meer op de hoogte van onze eetgewoontes. De ‘syrup waffles’ en
‘croquettes’ maken toch wel indruk op toeristen.
Cultiem vroeg de Amerikaanse Julee Powers, wonende in Spanje
en de Finse Riikka Nieminen die in Berlijn woont om haar meningen. Op een
taalreis in Spanje maak je internationale vrienden voor het leven!
Ik herinner mij nog heel erg goed dat ik tijdens die
taalreis iedereen stroopwafels gaf. Ze hadden het nog nooit gehad en wilde er
allemaal nog een want het was toch wel iets aparts! Nu kwam ik bij ze terug om
meer te weten te komen wat zij van Nederlandse eetgewoontes vinden en
natuurlijk hopende dat ze iets meer er vanaf weten dan alleen de stroopwafels.
Julee Powers
is 25 jaar oud en woont sinds een paar maanden in Malaga. Als ik haar vraag wat
zij weet van de Nederlandse eetcultuur roept ze meteen ‘I love stroppen
waffles!’ ze weet niet precies wat nou die stroopwafels zo speciaal maken maar
ze vond ze gewoon erg lekker en al haar familie en vrienden denken er hetzelfde
over. Toen ze terug kwam van de taalreis in Malaga heeft ze in Amerika een
internationale winkel opgezocht en heel veel pakketten stroopwafels gekocht.
Haar zusje wil ze zelfs elke dag mee naar school nemen.
Zo zie je
maar, dat onze Goudse stroopwafels goed vertegenwoordigd zijn in Amerika! De
stroopwafel, die voor het eerst in de negentiende eeuw gemaakt werd in Gouda
kent Riikka ook nog maar al te goed. De 26 jarige Finse Riikka die tegenwoordig
in Berlijn woont en werkt vind de ‘wafels, eruit ziende als karamel maar
smakend naar koekjes’ fantastisch.
Allebei
kennen ze ook de vette hap uit Nederland. Nergens in de wereld krijg je
frikadellen en bami schijven uit de muur. De kroketten kennen ze allebei. Julee
heeft ze zelfs wel eens gekocht in Spanje in een Hollands cafetaria.
De vriend
van Julee, voor wie ze naar Europa is gekomen roept nog iets naar haar: de vis,
de Nederlandse vis! Na een tijdje komen we erachter dat hij de Hollandse haring
bedoeld en die traditie van het eten met uitjes maar wat bizar vind.
Zo zie je
maar, Nederland heeft zeker haar eetcultuur en mensen buiten Nederland weten er
nog best veel vanaf ook!
Door: Roel Janssen
dinsdag 22 oktober 2013
Inter Scaldes beste restaurant van Nederland
Restaurant Inter Scaldes in Kruiningen is dit jaar het beste
restaurant van Nederland. Dat blijkt uit de nieuwste editie van restaurantgids Lekker. Topkok Jannis Brevet is de
eigenaar van het in Zeeland gevestigde restaurant, dat twee Michelinsterren
heeft. Op de tweede plaats eindigt Boreas in het Noord-Brabantse Heeze.
Voor het eerst in jaren staat restaurant Oud Sluis van
Sergio Herman niet op nummer 1.Het driesterrenrestaurant van Herman sluit
binnenkort zijn deuren en staat daarom niet meer op de lijst. Inter Scaldes is
Latijn voor ‘tussen de Scheldes’ en serveert Franse gerechten. Het restaurant bevindt zich in een voormalige
boerderij even buiten Kruiningen in de polders. Rond het restaurant is een
klassieke Engelse tuin aangelegd.
Restaurantgids Lekker is al 36 jaar een begrip in Nederland.
De 68 rapporteurs van het tijdschrift bezoeken elk zo'n tien restaurants per
jaar en bespreken zij onderling hun bevindingen. “We hebben dit jaar wel meer
gekeken naar alles om het eten heen'', zegt Annelies Pijper, hoofdredacteur van
de restaurantgids. “Staan de tafeltjes dicht op elkaar? Moet je fluisteren als
je iets te bespreken hebt? Is het restaurant geschikt voor zakelijke of voor
romantische ontmoetingen?''
Wil je meer weten over restaurant Inter Scaldes en haar
menukaart? Kijk dan op de website: http://www.interscaldes.eu/
Door: Sander Janssen
maandag 21 oktober 2013
Verdwenen lekkernijen
Heb je dat verschrikkelijke moment wel eens meegemaakt? Dat
je in de supermarkt je favoriete product zoekt en een medewerker je de
pijnlijke mededeling moet doen dat het product ‘uit het assortiment is
gehaald’. Huilend en krijsend ren je naar huis, hoe konden ze je dit aan doen?
Nou ja, misschien gaat het iets minder dramatisch, maar je snapt wat ik bedoel.
Wij van Cultiem gaan jouw geheugen opfrissen met enkele ‘verdwenen lekkernijen’!
SnoepIn de categorie snoep zijn er natuurlijk een hoop dingen te vinden. Ik pik er een paar uit. Wie kent bijvoorbeeld de campinosnoepjes nog? Kleine rood-witte snoepjes, heerlijk romig. Een soort combinatie tussen yoghurt en fruit. Inmiddels zijn ze al een tijdje niet meer te koop bij de grote supermarkten. Ze zullen vast nog wel ergens in Nederland te krijgen zijn, maar dan zul je er wel wat voor moeten doen. Het gevaar voor kleine kinderen is dat deze snoepjes glad zijn en dus makkelijk in je keel kunnen schieten. Gevaarlijke, maar zeker lekkere snoepjes dus!
En nu volgen waarschijnlijk de meest gekke namen voor snoep. Er bestonden een hele tijd geleden namelijk ‘meeuwenflatsen’ en ‘hondenscheten’. En ja, die waren eetbaar. Waar ze naar smaakten, weet ik eigenlijk niet meer. Vooral de verpakking vind ik wel grappig. Ondanks de naam waren deze snoepjes in de jaren ’90 ontzettend populair. Tegenwoordig zijn ze nergens meer te vinden.
Chips
Ook in de categorie chips zijn de laatste jaren een hoop smaken verdwenen. Ik kan ze er niet allemaal bij halen, maar ik neem de (voor mij persoonlijk) lekkerste smaken. Veel mensen zullen het met mij eens zijn dat de ‘Hot Wok Chili’ smaak van Lay’s een van de lekkerste ooit was. Het was geribbelde chips met een pittige chilismaak. Heel erg lekker, maar om een voor mij onbekende reden uit de verkoop gehaald. De nieuwe Deep-Ridged chips is er ook in een chilismaak, bijna hetzelfde, maar helaas niet net zo lekker dan de Hot Wok Chili.
Wie kent de ‘gouwe ouwe’ Cheetos Fritos nog? De naam zegt het al, chips in een frietvorm met paprikasmaak. Bij ons hadden we deze altijd bij verjaardagen. Voordat de visite er überhaupt was, had ik al vier zakken naar binnen gewerkt. Of misschien is dat wat overdreven. Jammer genoeg is Cheetos inmiddels afgezakt naar een niveau waarbij iedereen alleen ‘die grote leeuw’ van de kaaschips nog kent. Vroeger had Cheetos veel meer smaken.
Ook in de categorie zal ik twee voorbeelden geven. Te beginnen met de Solero Smoover en Solero Shots, wie kent ze nog? De smoover was ijs in een soort knijpzak. Het was een ontzettend zoete fruitsmaak, maar wel heel erg lekker. Inmiddels zijn ze volgens mij nergens meer te koop. De shots waren kleine balletjes ijs in verschillende smaken.

Om weer even iets verder terug in de tijd te gaan heb ik de ‘Winner Taco’. Bekend van de grote ijsbeer als mascotte. Koek in de vorm van een taco met daarin vanilleijs en aan de bovenkant omhuld met chocolade. Nu zijn ze nergens meer te krijgen. Er zijn wel namaakvarianten, maar echt lekker zijn die niet. Helaas!
Er zijn natuurlijk een hoop producten die niet meer overal verkrijgbaar zijn, maar niet helemaal uit de verkoop zijn gehaald. Denk aan de blauwe schatkistjes met vanille en chocoladeijs. Of chocospekken, chocoladeslagroom en de Crispy Rolls van Mily Way. Ken jij nog een product dat inmiddels nergens meer te vinden is? Laat het ons weten!
Door: Sander Janssen
zondag 20 oktober 2013
Het wildseizoen is weer van start!
Het
Nederlandse culinaire wildseizoen van 2013 is deze week van start gegaan. De
komende maanden kan je weer bij vele restaurants in heel Nederland genieten van
heerlijke wildspecialiteiten.
Hoewel feitelijk het hele jaar door wild kan worden
gegeten in Nederland, spreken we in Nederland toch van een wildseizoen, welke
duurt tot eind december. In deze wildperiode wordt vooral haas, fazant, hert,
eend, konijn, parelhoen en wildzwijn gegeten.
Niet alleen de restaurants zullen komende maanden
heerlijke wildspecialiteiten op de kaart hebben staan, maar ook de supermarkten
hebben weer een groot wild assortiment. Wil jij je wild op restaurant-niveau
thuis kunnen bereiden? Kijk dan eens op de site van smulweb voor tips.
Alvast eetsmakelijk!
Door: Iris Kop
zaterdag 19 oktober 2013
Geen popcorn meer in bioscopen?
Sascha Topolinski van de Universiteit van Keulen deed het onderzoek. Hij gelooft dat adverteerders in de toekomst de verkoop van popcorn en andere snoep wellicht willen verbieden. "Het simpele kauwen van popcorn maakt mensen immuun voor het doordringende effect van reclame. Deze ontdekking toont dat de verkoop van snacks de werking van reclames ondermijnt, waarmee bestaande marketingstrategieën worden tegengesproken."
Een dergelijk verbod zou een fikse tegenslag zijn voor bioscopen. Volgens de Amerikaanse professor Richard McKenzie van de Universiteit van Califonia-Irvine verkopen de meeste bioscopen hun popcorn tegen negen keer de inkoopprijs. De snacks vormen een belangrijk deel van de maandelijkse inkomsten.
Volgens Topolinski werkt het zo: als we naar reclames kijken, bootsen onze lippen en tong automatisch de uitspraak van een merknaam die we voor het eerst horen na. Iedere keer als we die naam weer horen of lezen ‘oefent’ onze mond onbewust de uitspraak er van. Op die manier krijgt zo’n merknaam langzaam maar zeker een plekje in onze hersenen. Dat proces is volgens de Keulse onderzoekers dus tegen te gaan door te kauwen. Dan is de mond tenslotte met iets anders bezig dan woorden nabootsen.
Voor het onderzoek keken 96 proefpersonen naar een bioscoopfilm. De helft van de mensen kreeg gratis popcorn aangeboden, de andere helft kreeg een suikerklontje. De proefpersonen die een suikerklontjes hadden gekregen, reageerden na de film positief op de merken die ze in de reclames hadden gezien. De personen die popcorn hadden gegeten, bleken de merken nauwelijks nog te herkennen.
Door Sander Janssen
Wereldrecord non-stop koken verbroken
De Rotterdamse chef-kok Robert van Gammeren heeft het wereldrecord non-stop koken op zijn naam staan. Hij heeft 38 uur gekookt voor ruim 1200 mensen met ingrediënten die eigenlijk zouden worden weggegooid.
De actie is onderdeel van het World Food Festival en de campagne 'bed, bad, brood' van de Pauluskerk Rotterdam. De initiatiefnemers willen laten zien dat het ook heel anders kan als het om eten gaat. 'Alleen in Nederland kost voedselverspilling ons miljarden euro's per jaar', stelt Kromkommer, een organisatie die 'tanden zet in voedselverspilling'. Kromkommer zamelde de ingrediënten in voor de actie.
Verder werden er workshops gehouden, onder meer over koken met kliekjes en koken met gekke groente. De actie werd afgesloten met een benefietdiner.
De actie is onderdeel van het World Food Festival en de campagne 'bed, bad, brood' van de Pauluskerk Rotterdam. De initiatiefnemers willen laten zien dat het ook heel anders kan als het om eten gaat. 'Alleen in Nederland kost voedselverspilling ons miljarden euro's per jaar', stelt Kromkommer, een organisatie die 'tanden zet in voedselverspilling'. Kromkommer zamelde de ingrediënten in voor de actie.
Voor zijn record kookte de kok met 'waste': voedsel dat wordt weggegooid omdat het er niet mooi uitziet. Denk aan: kromme komkommers, aan elkaar gegroeide tomaten, fruit met donkere plekjes erop of drinken waarvan de houdbaarheidsdatum bijna verloopt. 'Er verdwijnt zo veel in de vuilnisbak. Soms heb ik het gevoel dat we produceren om weg te gooien. En de supermarkten mogen hun eten niet weggeven omdat ze aan al die regeltjes vastzitten. Bizar; er zijn zo veel mensen die honger hebben.' Het eten wordt geserveerd aan de bezoekers en vrijwilligers.
Door: Hannah van der Korput
woensdag 16 oktober 2013
Een herfstdepressie? Die kun je gewoon weg eten!
Herfst! Het is koud, iedereen lijkt wel ziek en het regent de hele dag door. De mooie bossen en paddenstoelen vergeten we helemaal en we zijn alleen nog maar bezig met hoe ellendig we ons allemaal wel niet voelen. Komt dit bekend voor? Dan moet je zeker even doorlezen!
Finse onderzoekers deden een jarenlang onderzoek naar herfstdepressies. Tot op heden werden alleen kleine tijdelijke, kleine onderzoeken gedaan maar dit onderzoek, gehouden onder een groep mannen, geeft een realistischer beeld over een herfstdepressie.
Anu Ruusunen van de Universiteit van Oost-Finland volgde tweeduizend mannen tussen de leeftijd van dertien en twintig jaar. Uiteindelijk bleek dat zij door gezond te eten 34 procent minder kans liepen op het ontwikkelen van een depressie.
Het dieet bestond uit groenten, fruit, bessen, volkorenbrood, vis, gevogelte en magere kaas. Gezond eten is dus niet alleen gezond voor je lijf, ook voor je mind!
Ondertussen kun je beter producten waar veel vet laten staan, deze vergroten namelijk de kans op een depressie. Als je veel gebakken aardappelen, worsten en friet eet heb je 41 procent meer kans op het ontwikkelen van een depressie.
Door: Roel Janssen
dinsdag 15 oktober 2013
Een of twee glazen rode wijn is gezond!
Breda – Je hebt vast hier en daar wel eens gehoord dat rode
wijn goed voor je is. Dat is een goed excuus om zonder schuldgevoel een wijntje
extra te drinken. Maar is rode wijn wel echt zo gezond voor je? Is het nou een
feit of een fabel?
Nee geen fabel. Het is een feit, want ja rode wijn is goed
voor je, mits je het met mate drinkt! Het biedt namelijk alleen maar
gezondheidsvoordelen als je het bij een of twee glaasjes rode wijn per dag
houdt. Zodra je meer gaat drinken, dan is de kans groot dat de goede stoffen
niet meer werken. Daarnaast is het de regel: drink bij elk glas wijn een glas
water, om het zo gezond mogelijk te houden.
Maar welke stoffen
zijn dat dan toch die deze glaasjes rode wijn zo gezond maken?
De belangrijkste stoffen in rode wijn zijn tannine en
resveratrol. Tannine is
afkomstig uit de schillen en pitten van de druif.
Vooral resveratrol brengt
verschillende voordelen met zich mee. Zo remt de stof
het verouderingsproces af en vermindert het de kans op hart- en
vaatziekten. Maar ook de kans op diabetes wordt kleiner door dit fijne stofje.
Daarnaast blijkt uit onderzoek dat mensen die rode wijn drinken minder last
hebben van overgewicht.
Andere stoffen uit de wijn met een positieve werking zijn
flavonoïden en polyfenolen. Flavonoïden zorgt voor een goede stofwisseling en
bevat vitamine C. Polyfenolen werken ontstekingsremmend. Daarentegen vertraagt
het wel de verbranding van vetten, maar zorgt het wel weer voor een daling van
het cholesterolgehalte. Ook is uit onderzoek van het Vanderbilt University
Medical Center gebleken dat de kans op de ziekte van Alzheimer met 76% wordt
verlaagd en heeft het een bloeddrukverlagend effect.
Erg
voordelig voor je gezondheid dus! En dan ook dit nog: een glaasje rode wijn
maakt het tandvlees sterker. Dit komt door die polyfenolen. Ook heb je minder
kans op een verkoudheid als je regelmatig een glaasje drinkt. De antioxidanten
in wijn ondersteunen de weerstand van het lichaam.
Behoorlijk
gezond dus, een glaasje rode wijn!
Door: Iris Kop
Eet geen broodje op station Veenendaal
In Veenendaal hebben drie scholieren een boete gekregen omdat zij een broodje aan het eten waren op een stationsbankje. Dat schrijft de Veenendaalse Krant. Het drietal kreeg een boete van liefst 97 euro (!) per persoon. Volgens twee opsporingsambtenaren waren de scholieren 'onrechtmatig aanwezig op het station'.In het verleden was er bij een winkelcentrum en station Veenendaal-West veel overlast van hangjeugd. Voor de gemeente is dit blijkbaar een vrijbrief om generaliserend op te treden. De scholieren begrijpen nog altijd niet van de torenhoge boete. Een waarschuwing was volgens hen meer op zijn plaats geweest.
Update: De boa's die de boetes uitgeschreven voor het eten van een broodje op het perron van station Veenendaal, zijn buiten hun boekje gegaan. Veenendaal heeft daarom de drie boetes moeten verscheuren. De gemeentelijke handhavers blijken geen bevoegdheid te hebben om die boetes uit te schrijven. Alleen de politie mag dat.
Door: Sander Janssen
maandag 14 oktober 2013
Cafetaria Winterswijk komt met patatje snert
Om in de trend van rare eetcombinaties te blijven: Cafetaria Het Pelkhuisje in Winterswijk biedt sinds kort het ‘patatje snert’ aan. Een extra dikke erwtensoep gaat over de gefrituurde patat. Snackbarhouder Laurens Tenbergen introduceerde het patatje snert. Inmiddels zijn landelijke media al over de vloer geweest om het te proeven.
Geloof het of niet: De reacties zijn voornamelijk positief. De mensen die voor het eerst horen van het patatje snert worden er niet warm of koud van, maar de mensen die het geproefd hebben, zijn helemaal om. Het is natuurlijk niet de meest gebruikelijk combinatie. Een kans verdient het wel.
Door: Sander Janssen
Nieuw: De drinkbare pizza!
In de Verenigde Staten en Canada is het deze maand ‘Pizza
Maand’. En waarom zou je een pizza eten, als je hem ook kunt drinken? Perry
Vidalakis bedacht voor zijn bistro Trattoria Neapolis een wel heel apart drankje: De ‘Pizza Cocktail’! En nee, het is niet een pizza die in de blender
is gestopt, maar het is in feite wel een drinkbare pizza.
Als je te lui bent om je pizza te eten, kun je hem dus
altijd nog opdrinken. De smaak zou hetzelfde moeten zijn. Het drankje bestaat
uit tomaat, basilicum, wodka, Parmezaanse kaas en mozzarella. Dus als je
verslaafd bent aan pizza én drank, ben je bij de bistro van Vidalakis aan het
juiste adres! Je zult er wel een stukje voor moeten reizen. De trattoria is namelijk gevestigd in Pasadena, Los Angeles. Eet Drink smakelijk!
Door: Sander Janssen
zondag 13 oktober 2013
Vijf weetjes over eten en drinken
Er zijn veel weetjes over eten en drinken. Cultiem
selecteerde er vijf. Geniet (en leer) ervan!
1. Hoe kan vanillevla
geel zijn, als vanillestokjes zwart zijn?
Dit heb ik me ook jaren afgevraagd. Wat blijkt: In vanillevla zit helemaal
geen echte vanille! Enkel vanniline, een smaakstof die in vanille zelf zit. Er
is veel te weinig vanille op aarde om het voor alle producten te gebruiken.
Maar vanniline is een witte kleurstof, dus daar komt de gele kleur ook niet vandaan.
Die komt van de kleurstof carroteen. Vroeger werden eieren gebruikt als
bindmiddel voor vla, waardoor de vla geel werd. Inmiddels gebeurt dat allang
niet meer, maar wordt de vla gewoon geel gemaakt omdat de consument dat zo wil.
2. Light-frisdranken
zijn helemaal niet zo goed voor je
Uit verschillende onderzoeken in Amerika en Engeland is gebleken dat mensen die light-frisdranken drinken, onder andere een grotere kans op nierproblemen en obesitas hebben dan mensen die mensen die dat niet doen. Veel light-frisdranken bevatten schimmelremmers, vaak vermeld als natriumvenzoaat of kaliumbenzoaat. Dit zit niet in suikerhoudende frisdranken. Volgens onderzoeker Peter Piper hebben deze stoffen "de mogelijkheid hebben om ernstige schade aan het DNA in de mitochondriën te veroorzaken, tot het punt dat ze het volledig inactiveren". Google maar even wat mitochondriën zijn.
Uit verschillende onderzoeken in Amerika en Engeland is gebleken dat mensen die light-frisdranken drinken, onder andere een grotere kans op nierproblemen en obesitas hebben dan mensen die mensen die dat niet doen. Veel light-frisdranken bevatten schimmelremmers, vaak vermeld als natriumvenzoaat of kaliumbenzoaat. Dit zit niet in suikerhoudende frisdranken. Volgens onderzoeker Peter Piper hebben deze stoffen "de mogelijkheid hebben om ernstige schade aan het DNA in de mitochondriën te veroorzaken, tot het punt dat ze het volledig inactiveren". Google maar even wat mitochondriën zijn.
3. Chocolade is
hartstikke gezond
Ja, haal de repen maar uit de kast, want chocolade is gezond. Maar eet vooral niet te veel, want je wordt er nog steeds dik van. Chocolade bevat anti-oxidanten die je kunnen beschermen tegen kanker en hartproblemen. Af en toe een chocolaatje is dus helemaal niet erg!
Ja, haal de repen maar uit de kast, want chocolade is gezond. Maar eet vooral niet te veel, want je wordt er nog steeds dik van. Chocolade bevat anti-oxidanten die je kunnen beschermen tegen kanker en hartproblemen. Af en toe een chocolaatje is dus helemaal niet erg!
In Amerika gaan ze wel heel ver met hun liefde voor chocolade. Daar is de chocoladepizza erg populair. Het is ook erg simpel. Je bedekt je pizza met verschillende repen chocolade of je ‘gooit’ er een dikke laag chocolade overheen. Misschien is dat iets te veel van het goede.
4. Eieren zijn langer
houdbaar door manier van bewaren
Bewaar een ei altijd met de puntige kant naar beneden, want dan blijft het
langer vers. Dat klinkt vreemd, maar in de puntige kant zit een luchtbel met
daar bovenop de eierdooier. Door deze kant naar beneden te zetten, blijft de
dooier mooi op zijn plek. Als je dit niet doet, draait de dooier. Hierdoor gaat
het ei ruiken en is het minder lang houdbaar.
5. Friet kapsalon is
behoorlijk calorierijk
Een vrouw heeft per dag gemiddeld 2.000 kcal nodig. Voor de man is dat gemiddeld 2.500 kcal per dag. Een gemiddelde friet kapsalon bevat 1.800 kcal. In feite zou een vrouw met één kapsalon per dag bijna genoeg kcal binnen krijgen, maar ze zal er vast niet van afvallen. Als je aanleg hebt om dik te worden, kun je beter ver van de friet kapsalon vandaan blijven.
Een vrouw heeft per dag gemiddeld 2.000 kcal nodig. Voor de man is dat gemiddeld 2.500 kcal per dag. Een gemiddelde friet kapsalon bevat 1.800 kcal. In feite zou een vrouw met één kapsalon per dag bijna genoeg kcal binnen krijgen, maar ze zal er vast niet van afvallen. Als je aanleg hebt om dik te worden, kun je beter ver van de friet kapsalon vandaan blijven.
Na het lezen van deze weetjes heb je wel een compleet menu
samen kunnen stellen. Friet kapsalon, een gekookt ei en als toetje vanillevla.
Dit alles voorzien van een heerlijke cola-light! ’s Avonds kun je ook nog een
chocoladepizza naar binnen werken.
vrijdag 11 oktober 2013
De toekomst van boodschappen doen: de plak-tattoo!
Eten kiezen aan de hand van een plak-tattoo wordt volgens kunstenaar en ondernemer Daan Roosegaarde de toekomst. Het gaat om eten dat gezond is op basis van je DNA profiel zodat je minder kans hebt bepaalde ziektes te krijgen.
De plak-tattoo zou een boodschappenlijstje op moeten volgen. Zodra je hem op je arm plakt geeft hij een teken wanneer een product goed of slecht voor je is. Dit wordt gedaan op basis van je DNA profiel, deze verschilt bij iedereen. Door de tattoo heb je kans bepaalde ziektes te ontlopen en kans op een langer en gezonder leven.
Roosegaarde is vierenveertig jaar en heeft meerdere prijzen gewonnen in Nederland en het buitenland op het gebied van ontwerpen en uitvindingen.
Op 24 oktober staat Roosegaarde op de Food Valley Expo in Wageningen waarin hij te zien is in een interview over voedsel en techniek.
Door: Roel Janssen
Abonneren op:
Posts (Atom)







