Posts tonen met het label Nieuws. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Nieuws. Alle posts tonen

donderdag 24 oktober 2013

Voedselsensor wint Food Valley Award 2013

Een chip die aangeeft hoe lang eten nog houdbaar is, heeft op 24 oktober 2013 de Food Valley Award gewonnen. De sensor onder de naam 'Pasteur sensor tag' kan de houdbaarheidsdatum van voedsel berekenen, onder welke omstandigheden het is vervoerd en wat de werkelijke houdbaarheid van het product is.

Volgens het juryrapport heeft het product gewonnen omdat het veel voordelen heeft voor alle schakels in de voedselketen van vooral verse producten. De innovatie pakt problemen aan zoals voedselverspilling, efficiency op een innovatieve manier aan.

De chip is tot stand gekomen door onder andere Wageningen universiteit, TU Delft en Philips.

Door Hannah van der Korput

woensdag 23 oktober 2013

Nederlandse eetgewoontes door de ogen van toeristen

Toeristen willen nog wel eens denken dat Nederland een provincie in Europa is, of dat we allemaal op klompen rondhuppelen. Toch zijn ze een stuk meer op de hoogte van onze eetgewoontes. De ‘syrup waffles’ en ‘croquettes’ maken toch wel indruk op toeristen.

Cultiem vroeg de Amerikaanse Julee Powers, wonende in Spanje en de Finse Riikka Nieminen die in Berlijn woont om haar meningen. Op een taalreis in Spanje maak je internationale vrienden voor het leven!

Ik herinner mij nog heel erg goed dat ik tijdens die taalreis iedereen stroopwafels gaf. Ze hadden het nog nooit gehad en wilde er allemaal nog een want het was toch wel iets aparts! Nu kwam ik bij ze terug om meer te weten te komen wat zij van Nederlandse eetgewoontes vinden en natuurlijk hopende dat ze iets meer er vanaf weten dan alleen de stroopwafels.


Julee Powers is 25 jaar oud en woont sinds een paar maanden in Malaga. Als ik haar vraag wat zij weet van de Nederlandse eetcultuur roept ze meteen ‘I love stroppen waffles!’ ze weet niet precies wat nou die stroopwafels zo speciaal maken maar ze vond ze gewoon erg lekker en al haar familie en vrienden denken er hetzelfde over. Toen ze terug kwam van de taalreis in Malaga heeft ze in Amerika een internationale winkel opgezocht en heel veel pakketten stroopwafels gekocht. Haar zusje wil ze zelfs elke dag mee naar school nemen.

Zo zie je maar, dat onze Goudse stroopwafels goed vertegenwoordigd zijn in Amerika! De stroopwafel, die voor het eerst in de negentiende eeuw gemaakt werd in Gouda kent Riikka ook nog maar al te goed. De 26 jarige Finse Riikka die tegenwoordig in Berlijn woont en werkt vind de ‘wafels, eruit ziende als karamel maar smakend naar koekjes’ fantastisch.

Allebei kennen ze ook de vette hap uit Nederland. Nergens in de wereld krijg je frikadellen en bami schijven uit de muur. De kroketten kennen ze allebei. Julee heeft ze zelfs wel eens gekocht in Spanje in een Hollands cafetaria.

De vriend van Julee, voor wie ze naar Europa is gekomen roept nog iets naar haar: de vis, de Nederlandse vis! Na een tijdje komen we erachter dat hij de Hollandse haring bedoeld en die traditie van het eten met uitjes maar wat bizar vind.

Zo zie je maar, Nederland heeft zeker haar eetcultuur en mensen buiten Nederland weten er nog best veel vanaf ook!

Door: Roel Janssen

dinsdag 22 oktober 2013

Inter Scaldes beste restaurant van Nederland

Restaurant Inter Scaldes in Kruiningen is dit jaar het beste restaurant van Nederland. Dat blijkt uit de nieuwste editie van restaurantgids Lekker. Topkok Jannis Brevet is de eigenaar van het in Zeeland gevestigde restaurant, dat twee Michelinsterren heeft. Op de tweede plaats eindigt Boreas in het Noord-Brabantse Heeze.

Voor het eerst in jaren staat restaurant Oud Sluis van Sergio Herman niet op nummer 1.Het driesterrenrestaurant van Herman sluit binnenkort zijn deuren en staat daarom niet meer op de lijst. Inter Scaldes is Latijn voor ‘tussen de Scheldes’ en serveert Franse gerechten.  Het restaurant bevindt zich in een voormalige boerderij even buiten Kruiningen in de polders. Rond het restaurant is een klassieke Engelse tuin aangelegd.

Restaurantgids Lekker is al 36 jaar een begrip in Nederland. De 68 rapporteurs van het tijdschrift bezoeken elk zo'n tien restaurants per jaar en bespreken zij onderling hun bevindingen. “We hebben dit jaar wel meer gekeken naar alles om het eten heen'', zegt Annelies Pijper, hoofdredacteur van de restaurantgids. “Staan de tafeltjes dicht op elkaar? Moet je fluisteren als je iets te bespreken hebt? Is het restaurant geschikt voor zakelijke of voor romantische ontmoetingen?''

Wil je meer weten over restaurant Inter Scaldes en haar menukaart? Kijk dan op de website: http://www.interscaldes.eu/


Door: Sander Janssen

maandag 21 oktober 2013

Verdwenen lekkernijen

Heb je dat verschrikkelijke moment wel eens meegemaakt? Dat je in de supermarkt je favoriete product zoekt en een medewerker je de pijnlijke mededeling moet doen dat het product ‘uit het assortiment is gehaald’. Huilend en krijsend ren je naar huis, hoe konden ze je dit aan doen? Nou ja, misschien gaat het iets minder dramatisch, maar je snapt wat ik bedoel. Wij van Cultiem gaan jouw geheugen opfrissen met enkele ‘verdwenen lekkernijen’!



Snoep
In de categorie snoep zijn er natuurlijk een hoop dingen te vinden. Ik pik er een paar uit. Wie kent bijvoorbeeld de campinosnoepjes nog? Kleine rood-witte snoepjes, heerlijk romig. Een soort combinatie tussen yoghurt en fruit. Inmiddels zijn ze al een tijdje niet meer te koop bij de grote supermarkten. Ze zullen vast nog wel ergens in Nederland te krijgen zijn, maar dan zul je er wel wat voor moeten doen. Het gevaar voor kleine kinderen is dat deze snoepjes glad zijn en dus makkelijk in je keel kunnen schieten. Gevaarlijke, maar zeker lekkere snoepjes dus!

En nu volgen waarschijnlijk de meest gekke namen voor snoep. Er bestonden een hele tijd geleden namelijk ‘meeuwenflatsen’ en ‘hondenscheten’. En ja, die waren eetbaar. Waar ze naar smaakten, weet ik eigenlijk niet meer. Vooral de verpakking vind ik wel grappig. Ondanks de naam waren deze snoepjes in de jaren ’90 ontzettend populair. Tegenwoordig zijn ze nergens meer te vinden.

Chips
Ook in de categorie chips zijn de laatste jaren een hoop smaken verdwenen. Ik kan ze er niet allemaal bij halen, maar ik neem de (voor mij persoonlijk) lekkerste smaken. Veel mensen zullen het met mij eens zijn dat de ‘Hot Wok Chili’ smaak van Lay’s een van de lekkerste ooit was. Het was geribbelde chips met een pittige chilismaak. Heel erg lekker, maar om een voor mij onbekende reden uit de verkoop gehaald. De nieuwe Deep-Ridged chips is er ook in een chilismaak, bijna hetzelfde, maar helaas niet net zo lekker dan de Hot Wok Chili.

Wie kent de ‘gouwe ouwe’ Cheetos Fritos nog? De naam zegt het al, chips in een frietvorm met paprikasmaak. Bij ons hadden we deze altijd bij verjaardagen. Voordat de visite er überhaupt was, had ik al vier zakken naar binnen gewerkt. Of misschien is dat wat overdreven. Jammer genoeg is Cheetos inmiddels afgezakt naar een niveau waarbij iedereen alleen ‘die grote leeuw’ van de kaaschips nog kent. Vroeger had Cheetos veel meer smaken.

IJs
Ook in de categorie zal ik twee voorbeelden geven. Te beginnen met de Solero Smoover en Solero Shots, wie kent ze nog? De smoover was ijs in een soort knijpzak. Het was een ontzettend zoete fruitsmaak, maar wel heel erg lekker. Inmiddels zijn ze volgens mij nergens meer te koop. De shots waren kleine balletjes ijs in verschillende smaken.

Om weer even iets verder terug in de tijd te gaan heb ik de ‘Winner Taco’. Bekend van de grote ijsbeer als mascotte. Koek in de vorm van een taco met daarin vanilleijs en aan de bovenkant omhuld met chocolade. Nu zijn ze nergens meer te krijgen. Er zijn wel namaakvarianten, maar echt lekker zijn die niet. Helaas!


Er zijn natuurlijk een hoop producten die niet meer overal verkrijgbaar zijn, maar niet helemaal uit de verkoop zijn gehaald. Denk aan de blauwe schatkistjes met vanille en chocoladeijs. Of chocospekken, chocoladeslagroom en de Crispy Rolls van Mily Way. Ken jij nog een product dat inmiddels nergens meer te vinden is? Laat het ons weten!


Door: Sander Janssen

zondag 20 oktober 2013

Het wildseizoen is weer van start!



Het Nederlandse culinaire wildseizoen van 2013 is deze week van start gegaan. De komende maanden kan je weer bij vele restaurants in heel Nederland genieten van heerlijke wildspecialiteiten.

Hoewel feitelijk het hele jaar door wild kan worden gegeten in Nederland, spreken we in Nederland toch van een wildseizoen, welke duurt tot eind december. In deze wildperiode wordt vooral haas, fazant, hert, eend, konijn, parelhoen en wildzwijn gegeten.

Niet alleen de restaurants zullen komende maanden heerlijke wildspecialiteiten op de kaart hebben staan, maar ook de supermarkten hebben weer een groot wild assortiment. Wil jij je wild op restaurant-niveau thuis kunnen bereiden? Kijk dan eens op de site van smulweb voor tips.

Alvast eetsmakelijk!

Door: Iris Kop

zaterdag 19 oktober 2013

Geen popcorn meer in bioscopen?

Als je naar de bioscoop gaat om gezellig een film te kijken, koop je er vaak iets te eten bij. Vooral popcorn hoort natuurlijk bij een bioscoopbezoek. Maar het kan binnenkort wel eens afgelopen zijn met de verkoop van popcorn en andere zoetigheden in bioscopen. Uit Duits onderzoek blijkt namelijk dat mensen die op iets kauwen minder vatbaar zijn voor reclameboodschappen.

Sascha Topolinski van de Universiteit van Keulen deed het onderzoek. Hij gelooft dat adverteerders in de toekomst de verkoop van popcorn en andere snoep wellicht willen verbieden. "Het simpele kauwen van popcorn maakt mensen immuun voor het doordringende effect van reclame. Deze ontdekking toont dat de verkoop van snacks de werking van reclames ondermijnt, waarmee bestaande marketingstrategieën worden tegengesproken."

Een dergelijk verbod zou een fikse tegenslag zijn voor bioscopen. Volgens de Amerikaanse professor Richard McKenzie van de Universiteit van Califonia-Irvine verkopen de meeste bioscopen hun popcorn tegen negen keer de inkoopprijs. De snacks vormen een belangrijk deel van de maandelijkse inkomsten.

Volgens Topolinski werkt het zo: als we naar reclames kijken, bootsen onze lippen en tong automatisch de uitspraak van een merknaam die we voor het eerst horen na. Iedere keer als we die naam weer horen of lezen ‘oefent’ onze mond onbewust de uitspraak er van. Op die manier krijgt zo’n merknaam langzaam maar zeker een plekje in onze hersenen. Dat proces is volgens de Keulse onderzoekers dus tegen te gaan door te kauwen. Dan is de mond tenslotte met iets anders bezig dan woorden nabootsen.

Voor het onderzoek keken 96 proefpersonen naar een bioscoopfilm. De helft van de mensen kreeg gratis popcorn aangeboden, de andere helft kreeg een suikerklontje. De proefpersonen die een suikerklontjes hadden gekregen, reageerden na de film positief op de merken die ze in de reclames hadden gezien. De personen die popcorn hadden gegeten, bleken de merken nauwelijks nog te herkennen.

Door Sander Janssen

Wereldrecord non-stop koken verbroken

De Rotterdamse chef-kok Robert van Gammeren heeft het wereldrecord non-stop koken op zijn naam staan. Hij heeft 38 uur gekookt voor ruim 1200 mensen met ingrediënten die eigenlijk zouden worden weggegooid.

De actie is onderdeel van het World Food Festival en de campagne 'bed, bad, brood' van de Pauluskerk Rotterdam. De initiatiefnemers willen laten zien dat het ook heel anders kan als het om eten gaat. 'Alleen in Nederland kost voedselverspilling ons miljarden euro's per jaar', stelt Kromkommer, een organisatie die 'tanden zet in voedselverspilling'. Kromkommer zamelde de ingrediënten in voor de actie.



Voor zijn record kookte de kok met 'waste': voedsel dat wordt weggegooid omdat het er niet mooi uitziet. Denk aan: kromme komkommers, aan elkaar gegroeide tomaten, fruit met donkere plekjes erop of drinken waarvan de houdbaarheidsdatum bijna verloopt. 'Er verdwijnt zo veel in de vuilnisbak. Soms heb ik het gevoel dat we produceren om weg te gooien. En de supermarkten mogen hun eten niet weggeven omdat ze aan al die regeltjes vastzitten. Bizar; er zijn zo veel mensen die honger hebben.' Het eten wordt geserveerd aan de bezoekers en vrijwilligers.

Verder werden er workshops gehouden, onder meer over koken met kliekjes en koken met gekke groente. De actie werd afgesloten met een benefietdiner. 



Door: Hannah van der Korput

woensdag 16 oktober 2013

Een herfstdepressie? Die kun je gewoon weg eten!

Herfst! Het is koud, iedereen lijkt wel ziek en het regent de hele dag door. De mooie bossen en paddenstoelen vergeten we helemaal en we zijn alleen nog maar bezig met hoe ellendig we ons allemaal wel niet voelen. Komt dit bekend voor? Dan moet je zeker even doorlezen!

Finse onderzoekers deden een jarenlang onderzoek naar herfstdepressies. Tot op heden werden alleen kleine tijdelijke, kleine onderzoeken gedaan maar dit onderzoek, gehouden onder een groep mannen, geeft een realistischer beeld over een herfstdepressie.

Anu Ruusunen van de Universiteit van Oost-Finland volgde tweeduizend mannen tussen de leeftijd van dertien en twintig jaar. Uiteindelijk bleek dat zij door gezond te eten 34 procent minder kans liepen op het ontwikkelen van een depressie.

Het dieet bestond uit groenten, fruit, bessen, volkorenbrood, vis, gevogelte en magere kaas. Gezond eten is dus niet alleen gezond voor je lijf, ook voor je mind!

Ondertussen kun je beter producten waar veel vet laten staan, deze vergroten namelijk de kans op een depressie. Als je veel gebakken aardappelen, worsten en friet eet heb je 41 procent meer kans op het ontwikkelen van een depressie.

Door: Roel Janssen 

dinsdag 15 oktober 2013

Een of twee glazen rode wijn is gezond!


Breda – Je hebt vast hier en daar wel eens gehoord dat rode wijn goed voor je is. Dat is een goed excuus om zonder schuldgevoel een wijntje extra te drinken. Maar is rode wijn wel echt zo gezond voor je? Is het nou een feit of een fabel?

Nee geen fabel. Het is een feit, want ja rode wijn is goed voor je, mits je het met mate drinkt! Het biedt namelijk alleen maar gezondheidsvoordelen als je het bij een of twee glaasjes rode wijn per dag houdt. Zodra je meer gaat drinken, dan is de kans groot dat de goede stoffen niet meer werken. Daarnaast is het de regel: drink bij elk glas wijn een glas water, om het zo gezond mogelijk te houden.

Maar welke stoffen zijn dat dan toch die deze glaasjes rode wijn zo gezond maken?
De belangrijkste stoffen in rode wijn zijn tannine en resveratrol. Tannine is
 afkomstig uit de schillen en pitten van de druif. Vooral resveratrol brengt 
verschillende voordelen met zich mee. Zo remt de stof het verouderingsproces af en vermindert het de kans op hart- en vaatziekten. Maar ook de kans op diabetes wordt kleiner door dit fijne stofje. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat mensen die rode wijn drinken minder last hebben van overgewicht.

Andere stoffen uit de wijn met een positieve werking zijn flavonoïden en polyfenolen. Flavonoïden zorgt voor een goede stofwisseling en bevat vitamine C. Polyfenolen werken ontstekingsremmend. Daarentegen vertraagt het wel de verbranding van vetten, maar zorgt het wel weer voor een daling van het cholesterolgehalte. Ook is uit onderzoek van het Vanderbilt University Medical Center gebleken dat de kans op de ziekte van Alzheimer met 76% wordt verlaagd en heeft het een bloeddrukverlagend effect.

Erg voordelig voor je gezondheid dus! En dan ook dit nog: een glaasje rode wijn maakt het tandvlees sterker. Dit komt door die polyfenolen. Ook heb je minder kans op een verkoudheid als je regelmatig een glaasje drinkt. De antioxidanten in wijn ondersteunen de weerstand van het lichaam.

Behoorlijk gezond dus, een glaasje rode wijn!

Door: Iris Kop

Eet geen broodje op station Veenendaal

In Veenendaal hebben drie scholieren een boete gekregen omdat zij een broodje aan het eten waren op een stationsbankje. Dat schrijft de Veenendaalse Krant. Het drietal kreeg een boete van liefst 97 euro (!) per persoon. Volgens twee opsporingsambtenaren waren de scholieren 'onrechtmatig aanwezig op het station'.

In het verleden was er bij een winkelcentrum en station Veenendaal-West veel overlast van hangjeugd. Voor de gemeente is dit blijkbaar een vrijbrief om generaliserend op te treden. De scholieren begrijpen nog altijd niet van de torenhoge boete. Een waarschuwing was volgens hen meer op zijn plaats geweest.

UpdateDe boa's die de boetes uitgeschreven voor het eten van een broodje op het perron van station Veenendaal, zijn buiten hun boekje gegaan. Veenendaal heeft daarom de drie boetes moeten verscheuren. De gemeentelijke handhavers blijken geen bevoegdheid te hebben om die boetes uit te schrijven. Alleen de politie mag dat.

Door: Sander Janssen

maandag 14 oktober 2013

Cafetaria Winterswijk komt met patatje snert


Om in de trend van rare eetcombinaties te blijven: Cafetaria Het Pelkhuisje in Winterswijk biedt sinds kort het ‘patatje snert’ aan. Een extra dikke erwtensoep gaat over de gefrituurde patat. Snackbarhouder Laurens Tenbergen introduceerde het patatje snert. Inmiddels zijn landelijke media al over de vloer geweest om het te proeven.

Geloof het of niet: De reacties zijn voornamelijk positief. De mensen die voor het eerst horen van het patatje snert worden er niet warm of koud van, maar de mensen die het geproefd hebben, zijn helemaal om. Het is natuurlijk niet de meest gebruikelijk combinatie. Een kans verdient het wel.


Door: Sander Janssen

Nieuw: De drinkbare pizza!

In de Verenigde Staten en Canada is het deze maand ‘Pizza Maand’. En waarom zou je een pizza eten, als je hem ook kunt drinken? Perry Vidalakis bedacht voor zijn bistro Trattoria Neapolis een wel heel apart drankje: De ‘Pizza Cocktail’! En nee, het is niet een pizza die in de blender is gestopt, maar het is in feite wel een drinkbare pizza.

Als je te lui bent om je pizza te eten, kun je hem dus altijd nog opdrinken. De smaak zou hetzelfde moeten zijn. Het drankje bestaat uit tomaat, basilicum, wodka, Parmezaanse kaas en mozzarella. Dus als je verslaafd bent aan pizza én drank, ben je bij de bistro van Vidalakis aan het juiste adres! Je zult er wel een stukje voor moeten reizen. De trattoria is namelijk gevestigd in Pasadena, Los Angeles. Eet Drink smakelijk!

Door: Sander Janssen

zondag 13 oktober 2013

Vijf weetjes over eten en drinken

Er zijn veel weetjes over eten en drinken. Cultiem selecteerde er vijf. Geniet (en leer) ervan!

1. Hoe kan vanillevla geel zijn, als vanillestokjes zwart zijn?
Dit heb ik me ook jaren afgevraagd. Wat blijkt: In vanillevla zit helemaal geen echte vanille! Enkel vanniline, een smaakstof die in vanille zelf zit. Er is veel te weinig vanille op aarde om het voor alle producten te gebruiken. Maar vanniline is een witte kleurstof, dus daar komt de gele kleur ook niet vandaan. Die komt van de kleurstof carroteen. Vroeger werden eieren gebruikt als bindmiddel voor vla, waardoor de vla geel werd. Inmiddels gebeurt dat allang niet meer, maar wordt de vla gewoon geel gemaakt omdat de consument dat zo wil.

2. Light-frisdranken zijn helemaal niet zo goed voor je
Uit verschillende onderzoeken in Amerika en Engeland is gebleken dat mensen die light-frisdranken drinken, onder andere een grotere kans op nierproblemen en obesitas hebben dan mensen die mensen die dat niet doen. Veel light-frisdranken bevatten schimmelremmers, vaak vermeld als natriumvenzoaat of kaliumbenzoaat. Dit zit niet in suikerhoudende frisdranken. Volgens onderzoeker Peter Piper hebben deze stoffen "de mogelijkheid hebben om ernstige schade aan het DNA in de mitochondriën te veroorzaken, tot het punt dat ze het volledig inactiveren". Google maar even wat mitochondriën zijn.

3. Chocolade is hartstikke gezond
Ja, haal de repen maar uit de kast, want chocolade is gezond. Maar eet vooral niet te veel, want je wordt er nog steeds dik van. Chocolade bevat anti-oxidanten die je kunnen beschermen tegen kanker en hartproblemen. Af en toe een chocolaatje is dus helemaal niet erg!
                                             

In Amerika gaan ze wel heel ver met hun liefde voor chocolade. Daar is de chocoladepizza erg populair. Het is ook erg simpel. Je bedekt je pizza met verschillende repen chocolade of je ‘gooit’ er een dikke laag chocolade overheen. Misschien is dat iets te veel van het goede.

4. Eieren zijn langer houdbaar door manier van bewaren
Bewaar een ei altijd met de puntige kant naar beneden, want dan blijft het langer vers. Dat klinkt vreemd, maar in de puntige kant zit een luchtbel met daar bovenop de eierdooier. Door deze kant naar beneden te zetten, blijft de dooier mooi op zijn plek. Als je dit niet doet, draait de dooier. Hierdoor gaat het ei ruiken en is het minder lang houdbaar.

5. Friet kapsalon is behoorlijk calorierijk
Een vrouw heeft per dag gemiddeld 2.000 kcal nodig. Voor de man is dat gemiddeld 2.500 kcal per dag. Een gemiddelde friet kapsalon bevat 1.800 kcal. In feite zou een vrouw met één kapsalon per dag bijna genoeg kcal binnen krijgen, maar ze zal er vast niet van afvallen. Als je aanleg hebt om dik te worden, kun je beter ver van de friet kapsalon vandaan blijven.

Na het lezen van deze weetjes heb je wel een compleet menu samen kunnen stellen. Friet kapsalon, een gekookt ei en als toetje vanillevla. Dit alles voorzien van een heerlijke cola-light! ’s Avonds kun je ook nog een chocoladepizza naar binnen werken.

Door: Sander Janssen

vrijdag 11 oktober 2013

De toekomst van boodschappen doen: de plak-tattoo!


Eten kiezen aan de hand van een plak-tattoo wordt volgens kunstenaar en ondernemer Daan Roosegaarde de toekomst. Het gaat om eten dat gezond is op basis van je DNA profiel zodat je minder kans hebt bepaalde ziektes te krijgen. 

De plak-tattoo zou een boodschappenlijstje op moeten volgen. Zodra je hem op je arm plakt geeft hij een teken wanneer een product goed of slecht voor je is. Dit wordt gedaan op basis van je DNA profiel, deze verschilt bij iedereen. Door de tattoo heb je kans bepaalde ziektes te ontlopen en kans op een langer en gezonder leven.

Roosegaarde is vierenveertig jaar en heeft meerdere prijzen gewonnen in Nederland en het buitenland op het gebied van ontwerpen en uitvindingen. 

Op 24 oktober staat Roosegaarde op de Food Valley Expo in Wageningen waarin hij te zien is in een interview over voedsel en techniek. 

Door: Roel Janssen