maandag 21 oktober 2013

Verdwenen lekkernijen

Heb je dat verschrikkelijke moment wel eens meegemaakt? Dat je in de supermarkt je favoriete product zoekt en een medewerker je de pijnlijke mededeling moet doen dat het product ‘uit het assortiment is gehaald’. Huilend en krijsend ren je naar huis, hoe konden ze je dit aan doen? Nou ja, misschien gaat het iets minder dramatisch, maar je snapt wat ik bedoel. Wij van Cultiem gaan jouw geheugen opfrissen met enkele ‘verdwenen lekkernijen’!



Snoep
In de categorie snoep zijn er natuurlijk een hoop dingen te vinden. Ik pik er een paar uit. Wie kent bijvoorbeeld de campinosnoepjes nog? Kleine rood-witte snoepjes, heerlijk romig. Een soort combinatie tussen yoghurt en fruit. Inmiddels zijn ze al een tijdje niet meer te koop bij de grote supermarkten. Ze zullen vast nog wel ergens in Nederland te krijgen zijn, maar dan zul je er wel wat voor moeten doen. Het gevaar voor kleine kinderen is dat deze snoepjes glad zijn en dus makkelijk in je keel kunnen schieten. Gevaarlijke, maar zeker lekkere snoepjes dus!

En nu volgen waarschijnlijk de meest gekke namen voor snoep. Er bestonden een hele tijd geleden namelijk ‘meeuwenflatsen’ en ‘hondenscheten’. En ja, die waren eetbaar. Waar ze naar smaakten, weet ik eigenlijk niet meer. Vooral de verpakking vind ik wel grappig. Ondanks de naam waren deze snoepjes in de jaren ’90 ontzettend populair. Tegenwoordig zijn ze nergens meer te vinden.

Chips
Ook in de categorie chips zijn de laatste jaren een hoop smaken verdwenen. Ik kan ze er niet allemaal bij halen, maar ik neem de (voor mij persoonlijk) lekkerste smaken. Veel mensen zullen het met mij eens zijn dat de ‘Hot Wok Chili’ smaak van Lay’s een van de lekkerste ooit was. Het was geribbelde chips met een pittige chilismaak. Heel erg lekker, maar om een voor mij onbekende reden uit de verkoop gehaald. De nieuwe Deep-Ridged chips is er ook in een chilismaak, bijna hetzelfde, maar helaas niet net zo lekker dan de Hot Wok Chili.

Wie kent de ‘gouwe ouwe’ Cheetos Fritos nog? De naam zegt het al, chips in een frietvorm met paprikasmaak. Bij ons hadden we deze altijd bij verjaardagen. Voordat de visite er überhaupt was, had ik al vier zakken naar binnen gewerkt. Of misschien is dat wat overdreven. Jammer genoeg is Cheetos inmiddels afgezakt naar een niveau waarbij iedereen alleen ‘die grote leeuw’ van de kaaschips nog kent. Vroeger had Cheetos veel meer smaken.

IJs
Ook in de categorie zal ik twee voorbeelden geven. Te beginnen met de Solero Smoover en Solero Shots, wie kent ze nog? De smoover was ijs in een soort knijpzak. Het was een ontzettend zoete fruitsmaak, maar wel heel erg lekker. Inmiddels zijn ze volgens mij nergens meer te koop. De shots waren kleine balletjes ijs in verschillende smaken.

Om weer even iets verder terug in de tijd te gaan heb ik de ‘Winner Taco’. Bekend van de grote ijsbeer als mascotte. Koek in de vorm van een taco met daarin vanilleijs en aan de bovenkant omhuld met chocolade. Nu zijn ze nergens meer te krijgen. Er zijn wel namaakvarianten, maar echt lekker zijn die niet. Helaas!


Er zijn natuurlijk een hoop producten die niet meer overal verkrijgbaar zijn, maar niet helemaal uit de verkoop zijn gehaald. Denk aan de blauwe schatkistjes met vanille en chocoladeijs. Of chocospekken, chocoladeslagroom en de Crispy Rolls van Mily Way. Ken jij nog een product dat inmiddels nergens meer te vinden is? Laat het ons weten!


Door: Sander Janssen

Geen opmerkingen: